Docent Erik leert met Smartpool zijn leerlingen wiskunde met biljartballen

Docent Erik leert met Smartpool zijn leerlingen wiskunde met biljartballen
Lekker een partijtje spelen aan de pooltafel én je wiskunde bijspijkeren. Het kan, volgens Erik van Haren. De wiskundeleraar van het Elzendaalcollege uit Boxmeer schreef voor de Koninklijke Nederlandse Biljart Bond het werkboek Wiskunde aan de pooltafel waarmee brugklassers van het voortgezet onderwijs aan de slag kunnen. Dit als onderdeel van het KNBB project SmartPool, dat voor jonge scholieren poolbiljarten en wiskunde met elkaar verbindt. Ze leren door te poolen rekenen, meetkunde en logisch denken. Inmiddels hebben 29 scholen in Nederland het lespakket en de bijbehorende mobiele pooltafel bested. Subtopper Van Haren (42) was vroeger een begenadigd poolspeler. ,,Een subtopper. Ik heb jarenlang eredivisie gespeeld en geprobeerd bij de Nederlandse top aan te haken.’’ Maar ja, studeren was ook belangrijk, hield zijn moeder hem voor. Jaren later werd Erik van Haren wiskundeleraar. Het lijkt de omgekeerde pindakaasreclame, maar als je hem vraagt waar zijn voorkeur naar uitgaat, kiest hij toch voor wiskunde. ,,Als poolspeler ben je veel van huis. De poolwereld is hard. Als je niet presteert, heb je geen inkomen. Dan wordt het wel erg zwaar. Zeker als je weet dat er ook een beetje geluk bij komt kijken. Barcelona wint ook niet ieder jaar de Champions League.’’ Het werd dus wiskunde. ,,Wiskunde geef je aan een ander. Je betekent iets voor die ander. Als poolspeler heb je toch wat minder impact dan als docent.’’ Van Haren huldigt het principe dat iedereen kan poolen en iedereen wiskunde onder de knie kan krijgen. ,,Je moet het gewoon veel doen.’’ Dat het al dan niet snappen van wiskunde in de genen zit, doet hij als onzin af. ,,Wiskunde op de middelbare school is geen rocketscience. Je moet het wel op de juiste manier aanbieden. Alles begint met interesse.’’

534[2]

          ‘Als poolspeler heb je toch wat minder impact dan als docent’ Kroegsportimago Dat er nu een pool-wiskundelesmethode van zíjn hand ligt, is toeval. Ook al is hij wiskundedocent én speelt hij poolbiljart, hij werd er niet voor benaderd. ,,Ik zag een oproep op Facebook, de biljartbond zocht een wiskundeleraar om materiaal te schrijven voor een poolproject. Poolen heeft een beetje een kroegsportimago. De jeugd poolt niet meer zo veel. De bond wilde met smartpool naar de scholen: jongeren slimmer maken aan de pooltafel.’’ Meer leden voor de bond, is de hoop. En meer leerlingen aan de exacte vakken. ,,Zelfs het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is erbij betrokken.’’ Wat er geleerd wordt? Er wordt ‘gerekend met de ballen’. ,,Ik heb het poolen ook doorgetrokken naar de meetkunde. Maar ik kan niet achter het boekje staan als ik de pooltafel alleen gebruik om wiskunde te geven. Ik wil dat ze dat poolen ook goed leren. Ik leg uit waar ze een bal moeten raken om die andere bal in de pocket te krijgen.’’ Ook dat is wiskunde, zegt hij. Van Haren ontwikkelde er de ‘smartpool aiming tool’ voor: een hulpmiddel om de ballen zo te sturen dat er gescoord wordt.

534[1]

Extra tijd Volgens Van Haren kunnen wiskundeleraren de lessen geven, maar gymnastiekdocenten ook. Voor de duidelijkheid: de poollessen vervangen niet de reguliere wiskundelessen. Leerlingen moeten er extra tijd in steken. ,,De besten van hun school mogen dit schooljaar nog aan een landelijk toernooi meedoen.’’ Het project staat wat de wiskundedocent betreft nog in de kinderschoenen, ook al spreekt hij wat het aantal aanmeldingen betreft over ‘een ongekend succes’. ,,Het moet nog wat meer body krijgen. Meer uitleg aan docenten, workshops, misschien wat instructievideo’s.’’ Lesmateriaal kan ook uitgebreid worden en niet beperkt blijven tot brugklasniveau.

Laat een reactie achter