Afleid oefening

OEFENING Waardoor word je afgeleid? 

Voor het eerste gedeelte van deze oefening moet je ongeveer 2 minuten de tijd nemen. 

Ga comfortabel zitten in een ruimte waar geen afleiding is. 

Doe je ogen dicht. 

Richt je aandacht op je ademhaling. 

Je focus kan hierbij gericht zijn op verschillende dingen, bijvoorbeeld: het geluid van je ademhaling het gevoel van het op en neer gaan van je borst 

de lucht die in en uit je neus en mond gaat een beeld dat je verbindt met het ademhalen, zoals een golf die op de kust aanspoelt en weer terugtrekt

een combinatie van deze dingen 

Terwijl je gewoon inademt, richt je je op een van deze aandachtspunten. 

Op het moment dat je uitademt, verplaats je je aandacht naar het getal 1. 

Je kunt het getal in gedachten visualiseren (dus het cijfer 1 voor je zien) of het woord voor jezelf herhalen, of een combinatie van deze twee. 

Als je merkt dat je aandacht niet meer bij het getal 1 is als je uitademt, breng jezelf dan terug naar je ademhaling en denk dan aan het getal 2. 

Blijf dit doen totdat je weer wordt afgeleid en schakel dan over naar het getal 3. 

Elke keer dat je je bewust wordt van het verlies van je focus, tel je er een bij op. 

Als de 2 minuten om zijn, noteer dan het getal waar je gebleven bent met tellen. 

Na de oefening 

Noteer de volgende dingen in je dagboek 

Wat was het laatste getal waar je je op richtte? 

Waar concentreerde je je op met elke in- en uitademing? Luisterde je naar je ademhaling en herhaalde je de getallen hardop in gedachten? Of gaf je aandacht aan het op en neer gaan van je borst terwijl je telde? Of zag je de getallen als een plaatje voor dat je ademhaling vergezelde? 

Als je aandacht afdwaalde, wat zorgde dan voor de afleiding? Was je meer afgeleid door wat je zag of juist meer door geluiden of interne gevoelens? Bijvoorbeeld: betrapte je jezelf luisterend naar de geluiden om je heen of geluid in jezelf? Had je de neiging afgeleid te worden door visuele beelden in je kamer of in gedachten? Of verstoorden lichaamsgewaarwordingen (jeuk, trilling van je spier, kloppen van je hart) je concentratie? 

OEFENING Afleiding door geluid 

Zet voor deze oefening, die weer 2 minuten duurt, een radio aan of muziek die je leuk vindt. Herhaal dezelfde oefening als daarnet. Weer met je ogen dicht. Concentreer op je ademhaling als je inademt en het tellen als je uitademt. Tel er steeds een getal bij op wanneer je wordt afgeleid. Als de 2 minuten voorbij zijn, onthoud dan het getal dat je hebt bereikt. Vraag jezelf daarna weer af waar je aandacht op gericht was: op het getal voor je zien, het woord voor jezelf herhalen, of een combinatie daarvan. Bedenk ook wat je het meest heeft afgeleid en schrijf dit op. 

OEFENING Afleiding door bewegende beelden 

Ga voor deze derde oefening ongeveer een meter van de tv zitten of direct bij een raam met een interessant uitzicht. Herhaal de 2 minuten-oefening met je ogen open terwijl je tv aan is of terwijl je naar buiten kijkt. 

Onthoud opnieuw het getal waar je bent gebleven, wat je koos om je op te richten terwijl je ademhaalde en wat je het meeste vond afleiden. 

OEFENING Afleiding door huidwaarnemingen 

Voor deze laatste oefening ga je in de buurt van een ventilator, verwarming of airco zitten. Buiten zitten als er een stevige wind staat of als het regent, zal ook werken. Doe opnieuw de concentratieoefening gedurende 2 minuten, nu weer met je ogen dicht. Probeer je aandachtspunt te behouden terwijl je lucht/wind/hitte/kou/regen kunt voelen. Onthoud nu ook weer het getal waarmee je bent geëindigd, waar je je aandacht op richtte en wat je voornamelijk afleidde.

 

Laat een reactie achter