‘Als poolspeler heb je toch wat minder impact dan als docent’ Kroegsportimago Dat er nu een pool-wiskundelesmethode van zíjn hand ligt, is toeval. Ook al is hij wiskundedocent én speelt hij poolbiljart, hij werd er niet voor benaderd. ,,Ik zag een oproep op Facebook, de biljartbond zocht een wiskundeleraar om materiaal te schrijven voor een poolproject. Poolen heeft een beetje een kroegsportimago. De jeugd poolt niet meer zo veel. De bond wilde met smartpool naar de scholen: jongeren slimmer maken aan de pooltafel.’’ Meer leden voor de bond, is de hoop. En meer leerlingen aan de exacte vakken. ,,Zelfs het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is erbij betrokken.’’ Wat er geleerd wordt? Er wordt ‘gerekend met de ballen’. ,,Ik heb het poolen ook doorgetrokken naar de meetkunde. Maar ik kan niet achter het boekje staan als ik de pooltafel alleen gebruik om wiskunde te geven. Ik wil dat ze dat poolen ook goed leren. Ik leg uit waar ze een bal moeten raken om die andere bal in de pocket te krijgen.’’ Ook dat is wiskunde, zegt hij. Van Haren ontwikkelde er de ‘smartpool aiming tool’ voor: een hulpmiddel om de ballen zo te sturen dat er gescoord wordt.
Extra tijd Volgens Van Haren kunnen wiskundeleraren de lessen geven, maar gymnastiekdocenten ook. Voor de duidelijkheid: de poollessen vervangen niet de reguliere wiskundelessen. Leerlingen moeten er extra tijd in steken. ,,De besten van hun school mogen dit schooljaar nog aan een landelijk toernooi meedoen.’’ Het project staat wat de wiskundedocent betreft nog in de kinderschoenen, ook al spreekt hij wat het aantal aanmeldingen betreft over ‘een ongekend succes’. ,,Het moet nog wat meer body krijgen. Meer uitleg aan docenten, workshops, misschien wat instructievideo’s.’’ Lesmateriaal kan ook uitgebreid worden en niet beperkt blijven tot brugklasniveau.