Aandachtsmodel

Dit is een model waarin staat wat de voorwaarden zijn om in concentratie te komen. 

Ongeacht de temperament kun je dit ook als een fasemodel zien, 

Fase 1>vrijmaken van aandacht>fase 2>verzamelen van aandacht>fase 3>richten van aandacht>fase 4>vast zetten van aandacht>concentratie 

 Dit noemen we de mentale routine, 

 Fase 1 ( vrijmaken van aandacht ) 

De sporter moet niets anders aan zijn hoofd hebben dan de wedstrijd,daardoor ontstaat de beginners geest 

Fase 2 ( verzamelen van aandacht ) 

Dit houdt in dat de aandacht verzameld moet worden rond de taak die uitgevoerd moet worden, dit brengt ook een spanning met zich mee en de uitvoering van de taak kan plaats vinden in verschillende omstandigheden. De spanning en het accepteren van de taak, alle omstandigheden en de tegenstander valt onder de noemer “taakacceptatie”. Wat heel belangrijk is dat dit verzamelen van aandacht behouden moet worden onder de wedstrijd druk. 

Fase 3 ( richten van aandacht ) 

Als de aandacht op juiste wijze wordt gericht worden alle functies complementair en zullen zei elkaar goed aanvullen. Als je dit tot uitdrukking kan laten komen speelt de sporter binnen het natuurlijke arrangement van zijn temperament en type. 

Fase 4 ( vast zetten van aandacht ) 

Als dit gebeurt dan lost de sporter op in de eigen waarnemingen en speelt hij egoloos. Dit zorgt er dan ook voor dat de bewuste en onbewuste handelingen perfect in balans komen en het spelen heel simpel  wordt. De sporter functioneer nu als eenheid en het waarnemen en handelen is maar op 1 doel uit: alles zien en voelen wat van belang is voor zijn spel

 

 

 

Laat een reactie achter